.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اسب هاي شهرم، دلتنگِ دريا بودند
آذين ساداتي

قبل از تعريف مجسمه و جايگاه آن در شهر بهتر است، تعريفي كلي إز شهر داشته باشم. غربي هاي باستان (يونان و روم) شرط ساختن شهر را حضور معماران، مجسمه سازان، و نقاشان ميدانستند.أولين منطقه اي كه داري فرهنگ وهنر بود(دوره نو سنگي)اريحا (جريحا) در اردن است ( حدود ٨٠٠٠ ق.م) همچنين چتل هيوك در تركيه از نخستين تلاش هاي بشر براي پي ريزي زندگي شهري بود( ٥٠٠٠تا ٧٠٠٠ق.م)

معماري و مجسمه سازي و نقاشي تعاريفي هستند، مربوط به تمدن و فرهنگ يك منطقه. بر همين اساس مواد و متريال معماري و ساير هنرها نشانه و خاصه هر اقليم خاصي است. مثل آفريقا و جنوب شرقي آسيا:چوب يونان و روم: سنگ و لرستان :مفرغ و...

حال اينكه چه شهري إز لحاظ كيفي شرايط و روابط معماري أش همگون و متناسب است، وظيفه ايست كه در گذشته زير نظر نظام پادشاهي يا قومي و قبيله ايي و امروزه زير نظر سازمان هاي زيباسازي شهرداري هاست.

بنابراين، اين سازمان با شناسايي متخصصين اين امر ميكوشد تا فضاي شهري را به حالت و مسيري درست هدايت كند.

حال اينكه در اين رأستا معيار و حد معين چيست، قطعيتي حاكم براي كل شهرها نيست چرا كه طبيعت با گوناگوني أش مانع يكساني معماري حتي در نقاط يك شهر ميشود.

اما هر شهري خصيصه اي إز معماري را براي سهولت زندگي به دوش ميكشد. مانند بادگيرها در يزد. فرم گنبد هاي مختلف در شهرهاي مختلف...

مجسمه ها نيز مانند معماري در هر شهري به ساختن هويت شهري ميپردازند. چرا كه چشم و قوه باصره أولين نوع برخورد هر انساني با محيط اش است.

در اين راستا هميشه عوامل و شخصيت هايي غير إز هنرمندان نيز تعيين كننده هستند. مانند روانشناسان، روحانيون مذهبي( در هر كشوري بر مبناي مذهب همان كشور) و تاريخ نگاران.مثلا نميشود مجسمه اي إز يك قاتل را به عنوان سمبل در يك شهر نصب كرد.يا مثلا ساخت يك سمبل و الاهه يوناني در كشوري غير آن فرهنگ بي معني است.

همچنين امكان ندارد در كنار كليساي نتردام پاريس مجسمه اي از يك فرد ضد مسيحي ساخته شود، چون خاصيت آن محل بر اين مبنا نيست.

فاكتورهايي كه ممكن است در وهله اول با نام مازندران به ذهن يك إيراني يا ايران شناس بزند مواردي چون :

دريا.برنج.باران.علويت.نارنج.گنبد رك مساجد و امام زاده ها.چتر و...

نور با نيما

بابل با شهر بهار نارنج و مرحوم نوشيرواني

قائمشهر با نساجي و جديدا با نام بهداد سليمي

بهشهر با هوتو و عباس آباد و علما و ديگر شهرها هريك ١يا چند شاخصه اصلي دارند. ولي متاسفانه هنوز خبري إز ساخت مجسمه هاي با كيفيت و ماندگار نيست.

به راستي ساري و شاخصه هايش چيست؟

عبدالحميد داراب، كه هنوز خيابان به نامش با عكس .. و ديگر شخصيت هايي چون او نامشان نهايتا با تابلويي ارائه شده اند.

اين اواخر يكي إز اعجوبه هاي مجسمه سازي كشورزنده ياد بيژن نعمتي شريف را إز دست داديم؛ متولد قائمشهر بود، ولي گمان نكنم حتي مسولين شهرداري قائمشهر او را بشناسند. چه برسد به اينكه إز او كاري در استان بأشد. به گمانم او خوان ميرو ايران است.

در نهايت هم اگر سفارشي إز طرف شهرداري هاي محترم بأشد، به افراد غير متخصص سپرده ميشود( تابه حال اينطور بوده) نظير زن بارفروش و مرد رفتگر بابل، سبد ميوه در كنار پل تلار قائمشهر يا المان نصب شده در ميدان امام حسين ساري كه نظير آن چندين سال قبل ميدان شهدا ساري بوده و إز اين قبيل مجسمه ها در مازندران به وفور ديده ميشود نه در حد اسم آن ميادين اند، نه مجسمه اند و نه اثري كه در حد نقد باشند.
يا نام خيابان طبرستان را به مطهري تغيير دادند ولي مجسمه استاد مطهري در ميدان معلم نصب است. آيا مسولين زيبا سازي ما تا به حال در گالري زيبا سازي تهران قدم گذارده اند؟ آيا با سمپوزيم و دوسالانه مجسمه هاي شهري آشنايي دارند؟ تا ببينند آنچه كه هنر امروز ايران نام دارد چيست؟ آيا به خاطر كميت بأيد كيفيت را ناديده بگيريم؟

من كه به لطف خداوند فقط ١بار به زيبا سازي شهرمان رفتم. آن موقع كه نه بخش حجم داشت نه نقاشي و نه كارشناسي آكادميك مرتبط با اين رشته. نهايتا إفرادي كه مجوز آگهي هاي ترحيم خانواده ها را بر بيلبورد و تابلوهاي شهري ميدهند.افسوس.

امروز را به يقين نميدانم، چقدر پيشرفت كرده است. اما اين روزها شور حال خوبي را در آسفالت كردن شهرم ميبينم دستشان درد نكند. اين چند قدم كوچه ما صاف شده است. اما إز شهردارمان ميخواهم نه فقط به زير پايمان بلكه مواظب چشمهايمان هم باشند.

آثار خوب و در خور در شهرمان چشم ها و اذهان را باز ميكند و حتي اگر چندين دهه هم بگذرد مانند اسب هاي تنومند شهرمان ، مي مانند. آنها دلشان دريا ميخواست. تا در شمالي ترين ميدان ساري نصب شدند. اين نيز جاي تقدير دارد كه يكي از فاكتورهاي هويت هاي شهرمان را پاس داشتند.

 
آذين ساداتي
عضو انجمن مجسمه سازان ايران
مدرس دانشگاه


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 16 آبان 1391
متاسفانه شهرداري ها و شوراي شهر هاي مازندران اول كار را با همه هزينه هايش انجام مي دهند بعدا به بررسي اثار و نتايج آن مي پردازند
نا شناس 16 آبان 1391
شهرمان شده شهر تونلها{عزیزی که از ان ور اب امده بود می گفت]چه کسی برساخت وسازها نظارت دارد؟ چه خیانتی که بر شهر زیبایمان نرفته است؟اپارتمانهای اسمانخراش در خیابانهای 8یا10متری؟چه خواهدشد چند سال دیگر؟ سازمان نظام مهندسی وشورای شهر ساری چه می کنند؟شهر بی یال ودمی را تحویل شهردار جوانمان داده اند جالبه مرکز استان باهزاران نا بسامانی وکسی پاسخگو نیست؟اقای رمدانی لطفا درج کن سانسور نکن
علی ایمانی 16 آبان 1391
تا به امروز که معماران و شهرسازان شهر را برنامه ریزی ، طراحی و می ساختند ظاهراٌ مجسمه سازان نیز به آن افزوده شدند . مشکل ما در این است که اکثر مردم در موضوعات تخصصی غیر مرتبط به خود مداخله می نمایند و ظاهراٌ ساختمانسازی و شهرسازی با آنکه از تمامی رشته های علمی تخصصی تر و جامع تر هستند لیکن در ایران دیوارشان از همه کوتاهتر است به همین علّت وقتی ساختمانها در کشورهای خارجی پیشرفته تبدیل به میراث فرهنگی می گردند در کشور ما ساختمانها بعد از 10 سال تبدیل به کلنگی می شوند . علی ایحال ضمن تأئید قسمتی از فرمایشات خانم ساداتی برای آنکه هر شهر باید نمادی شهرسازی داشته باشد متأسفانه شهرسازی ایرانی اسلامی ما با محوریت بازار و مسجد و کاروانسرا و تیمچه و غیره که در جهان معروف و تدریس می گردد رو به زوال و نابودی است . بسیاری از این ساختمانها و آثار و معماری با سقف شیبدار از سفال می توانند نماد شهر ما باشند ، حال موضوع 4 عدد مجسمه اسب که به سبک رومی ساخته شده اند چه جایگاهی می توانند بعنوان نماد شهر ساری ایفاء نمایند جای بحث بسیار دارد .
مهندس ایمانی
علی ب 17 آبان 1391
ازشهردارمان تشکروقدردانی میکنم که باسعی وتلاش اسبهایی که شهردارنمونه سابق زنرال بی ستاره برداشت وبه باد فنا داد رایه فردجوان خوش فکرشهردارعبوری برگرداند درمیدان فرح اباد دست مریزاد شهردارعبوری
a 17 آبان 1391
چرا ازحجازی شهرداراسبق مدیرعامل جدیدسازمان شهرداریها سوال نشده حال که شهردارجوان مهندس عبوری ترمیمشان کرد ونصب کرد تشکر کنید
محمد 17 آبان 1391
درود.نصب مجسمه ها كار بسيار زيبايي بود.
علی ایمانی 17 آبان 1391
ممکن است عمل نصب مجسمه ها اقدامی زیبا باشد لیکن محل نصب آنها در زیر پل هوائی که فضائی بسته دارد نشان از کج سلیقگی و عدم آشنائی به مسائل فضای شهری و شهرسازی و عدم احترام به خلق کننده این آثار هنری می باشد . نصب این مجسمه ها در وضع موجود به ظاهر فقط برای پر کردن میدان بوده است و بر خلاف اطهارنظر نگارنده محترم مقاله این مجسمه ها چون در دید مسافرین نمی باشد به هیچ وجه بعنوان نمادی از شهر ساری نمی تواند محسوب گردد .
نا شناس 17 آبان 1391
.....خاك بر سر ما كه تو نظر ميدي براي شهر ما آقاي مدير سايت هر نوشته ننه قمري را تو سايت كه رسانه ملي هست نذار.
علی 18 آبان 1391
خدایا تو را به بزرگیت قسم بیا و این مشکل بزرگ شهر ساری را که """ اسب """ است را حل کن.
برمیدارن هزار تا حرف میزنند میزارن بازم حرف توشه
ما جماد ادمیان توش موندیم
توبه بزرگیت حلش کن
..........
متاسفانه بعضی افراد سودجو که بعنوان کاندید میخوان شرکت کنند دنبال بهانه هایی واهی هستند و باید جنجال درست کنند
خوب شد این اسب رفت و امد ....
اون قدیمها هم که به آلاتش گیر داده بودند که بیچاره ها را ناقص کردند
بقول شاعر
خداوند اینچنین اسبی کی آفرید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نا شناس 19 آبان 1391
اسبها که جابجاشدند عده ای به مخالفت با آـ پرداختند عده ای گفتند یز مهمی نیست اما در این میان یادداشت هنرمند فرزانه و محبوب آقای مختاباد سیاسیون نا آشنا به فرهنگ را وارد میدان کرد با منطق چماق بر سر مختاباد کوبیدند که تو اصلاح طلبی و با بزرگان و انسانهای فهیم هم داستانی و آنان که سطح درکشان از نارکارآمدی های اصولگرایان در توجیهات و حرفهای بی ربط این و آن خلاصه می شد گفتند مجسمه ها باعث تورم بیکاری و بی حجابی و ... می شود و باید پیش از اینها این کار انجام می شد و مختاباد بیچاره را به ملکه انگلیس و عوامل بیگانه نسبت دادند که البته تنها نگارش مسئولانه همان یادداشت مختاباد بود و دیگران حرافی و فرافکنی کردند
مشکل در فهم مقدمات مسائل است اگر این درک حاصل شود نظرات کارشناسانه سرکار خانم که بسیار هم کاربردی است می تواند مورد استفاده همه شهرهای مازندران بگیرد . اگر عقلی اگر تدبیری حکمفرما شود در این استان
مهدوی . ساری 20 آبان 1391
جای تاسف است که شهروندی حجازی سردار وژنرال سازندگی را به سخره می گیری بدان مشکل مرکز استان به آسفالت کوچه وچند دور بر گردان وعوض کردن رنگ اسبها با این فضاهت نیست .کار انقلابی را در ساری مهندس حجازی پایه گذاری کرد بی انصافی نکنید به طور مثال / تعریض خیبان معلم وراه آهن /احداث پلهای میدان خزر ودخانیات /احداث سد لاستیکی وتوسعه پارک تجن /پاکسازی حواشی کمر بندی ها از قرار دادن مصالح ولوازم ساختمانی فروشندگان /احداث فضای سبز حاشیه ریل راه آهن/احداث چندین پارک شهری خصوصا پارک راهبند سنگتراشان برای مردم مظلوم منطقه/احداث پل کابلی که نماد
یا المان شهری ساری است وراه اندازی و آسفالت کمر بندی جنوبی یا کمربندی مرحوم سلیم بهرامی که در حیطه کاری ایشان نبود ولی برای رفاه حال مردم این شهر واستان بود و..... عملکردش کم بود که این دوست عزیزی که قطعا سید علی حجازی این چهره خدوم شهر ساری را نمی شناسد اینگونه در حقشان جفا کنند در پایان آرزوی هدایت و توفیق توبه را برای کسانی که تهمت ناروا به سید مظلوم زدند را از در گاه ایزد منان خواستارم . موسی مهدوی آقمشهدی
ehsan 20 آبان 1391
بس کنید تورو خدا .برداشتن اسبها با گذاشتن زیر این پل هردو ضربه اش یکی بو د اینقدر حرص نزنین انشالله همه شما ها
با این اسب بی زبون برین شورای شهر موفق بشین
سارا 21 آبان 1391
جالبه تو ابن ايران هنوز نميدونن معماري و مجسمه سازي مثل برادر دو قلو هستند
آقاي مهندس كه احتمالا دز دانشكده معماري درس خونديد اينجا يعني در أروبا و آمريكا هنرمندايي مجسمه ساز و معماري هستند كه نميتوني بگي معمارند يا مجسمه ساز
اگر خيلي به دنبال حقانيت و رسالت رشته تحصيلي تون هستيد بهتر تاريخ معماري رو مرور كنيد چون مجسمه و معماري با هم گره خورده
بازگشت مجسمه هاي ساري واسه ما ها كه إز ايران هم دورين خوشاين
هرحركت خوبي جاي تقدير داره
مهم نيست چقدر ماهيتش عوض شده
سانتا صوفيا هم به مسجد اياصوفيا تبديل شده
ولي چيزي إز عظمتش كم نشد
بهتربراي ساختن ايران دست به هم بدين نه اينكه واسه هم جبهه بگيريد
علی ایمانی 22 آبان 1391
آقای محترم اتفاقاٌ اینجانب عضو نظام معماران فرانسه و آمریکا و چندین سال مدرس دانشگاههای معماری پاریس ود انشگاه تهران بوده ام که نسبت به شهروندان ساروی نیز ارادت دارم ، شما به نطر می رسد مفهوم معماری و شهرسازی را درکن کرده اید وپیچیدگی آنها را با مجسمه مقایسه می فرمائید .
مهندیی ایمانی
علی ایمانی 22 آبان 1391
خانم یا آقای محترم متأسفانه به نطر من شما هم جزو همان افرادی هستید که می گویند معماری فقط کشیدن دو تا خط است . البته تشبیه جدید یعنی معماری و شهرسازی نیز مترادف مجسمه سازی است جای تعجب ندارد ، زمانی که ساختمانسازی را هر کس انجام می دهد و فکر می کند شهرسازی به اسفالت کردن خیابانها خلاصه می شود و ساختمانسازی به گذاشتن دو تا آجر روی هم ، نباید انتظار بهتری از وضع موجود معماری و شهرسازی در کشور و خصوصاٌ در شهر ساری داشته باشید . بله معماران در طول تحصیل خود کار مجسمه سازی انجام می دهند که یکی از صدها پارامتر در معماری است لذا معماران می توانند مجسمه ساز باشند ولی بگوئید مجسمه سازان معمار و یا شهر ساز هستند و برادر دو قلو آنها محسوبمی شوند ، خیر اینطور نیست و بیخود قیاس مع الفارغ نفرمائید . مثل معروفی است که می گوید گردو گرد است ولی هر گردی گردو نیست . علی ایحال برای آنکه ما نیز بتوانیم در مسیر پیشرفت قرار بگیریم و از این کلاف سردر گم خارج شویم چه در مسایل معماری و یا شهرسازی و یا اقتصادی که هم اکنون گریبانگیر همه ایرانیان است ، بهتر است هر کس در حرفه و تخصص خود تفکر و اظهارنظر و اقدام نماید .
سارا 22 آبان 1391
جالبه آقاي مهندس ايماني تخت جمشيد يا ابولهول معماري است يا مجسم؟
فارق از بحث ابن خانم شما كه أروبا تشريف داشتيد و به مسايل واقفيد ميدونيد ساختن يك شهر فقط به معمار احتياج نداره!
بلكه تبمي از مجسمه سازان نقاشان و معماران با همكارى و همفكري ميتونن فضاى شهرى رو پيش ببرند
كما اينكه آرت اند آرشيتكت هميشه با هم و پيوسته با هم بكار ميان
شما معماران بزرگ و والا با دانشتون گردو باشيد و بجاي جبهه گيري رشته اىى شعرتون رو مثل مشهد و أصفهان و أهواز با فعاليا درست معماري پيش ببريد
در ضمن متن بالا رو دوباره بخونيد خانم ساداتى از قول معماران صحبتى نكردن كه اينطور ...
فكر ميكنم مقالشون بيشتر انتقاد از زيبلسازيهاي مازندارن
بند آخر مقاله رو درست بخونيد. نوشتن بجاي زير پا به جلوى چشمامون توجه كني
ع ب 23 آبان 1391
احسنت به این جوون آقای عبوری الان شهرداره خوبی داریم توشهر شاهدپیشرفت خوبی هستیم ازامورعمرانی آسفالت وپارکینگ و...تعریض معابرتازیباسازی شهرشنیدم کاهای بلند مدت مانند تله کابین وزیرگذرمیدان امام کمربندی شمالی و...هرچند ازمشاوران قدر مانند مهندس قنبرپور بهره میگیره انشا ا...بذارن کارکنه خدا رحمت کنه شهیدان عبوری را
علي راستين 23 آبان 1391
ضمن تشكر از شهردار و خانم محترم بابت توشتشون ميخوام بدونم كجاى صحبت اين خانم اشتباه و مغاير با اصول مجسمه سازيه كه شما معماران دچار ابن حالت شده ايد
فكر ميكنم اصل مبحث بالا مربوط به ساخت مجسمه هايى است كه تا به حال در مازندران بد اجرا شده. اگر شهردارى هاى استان از معماران و مجسمه سازان و نقاشان و شهرسلزان كار درست استفاده ميكردند كار شهرهاى ما به اينجا نميرسيد
دوستان شهرساز و معمار من خودم هم معمارى خواندم، ولى كجلى صحبت هاى بالا اشتباه و سهو است؟ ابنجا كلاس درس و محل به رخ كشيدن ميزان و نوع مدرك تحصيلي نيست
من هم معمار و مجسمه سأرم و معمارى براى ساخت قسمتى از بناهاى ماندگار نيازمند مجسمه سازى و مجسمه سازان براي ساخا مجسمه هاىى عظيمشان نيازمند معماران هستند
بحث بالا دوباره مجسمه سازى است من اين خانم و سوابققشان را از روزنامه و مجله و اينترنت ميشناسم اميدوارم شهرداريهايمان در ساخت از افراد متخصص آرشيتكت و ساير رشته ها استفاده كنند تامازندران از اين بلاتكبيفي كمبود آثار هنري به وضعيت خوبي برسد
نا شناس 23 آبان 1391
تفاطع غير همسطح ميدان امام.شهربازي صفر آباد.مجتمع آبي فرح آباد،تلكابين كياسر كل تقاضاي ما سارويهاست.‏
رضا کریمی 24 آبان 1391
افرین به این شهردار با قدرت

واقعا این جوانان نشان دادند هرجا که باشند میتوانند سربلندی به بار بیارند
از شمال نیوز هم به خاطر این مطلب تشکر میکنم
فقط کاش این خانم از دزخت های برقی کنار خیابان هم گله میکردند. مازندران که هرجاشو بزنی درخت سبز میشه، این درختای چزاغونی شده آخه چیه که شده سمبل شهرهای ما




ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.103 seconds.